10 bones pràctiques en espais juvenils: Biblioteca L’Ateneu d’Esparraguera

Fa alguns dies vaig visitar la Biblioteca L’Ateneu d’Esparraguera. L’espai web per a joves és una meravella (per poc temps no el vaig poder incloure al meu Treball Final de Màster, Llocs Web de Biblioteca per adolescents; és un bon exemple fantàstic!):

1

En relació a l’espai físic, em va agradar tant la zona juvenil que us detallaré en aquest post les 10 característiques que em van cridar més l’atenció:

1. La ubicació: aïllada físicament i acústicament (tot i tenir porta de vidre, imprescindible per assegurar la visibilitat de l’espai per part de l’equip de la biblioteca), però situada a planta d’adults, un jove pot decidir si prefereix anar a la zona juvenil o a la d’adults.

collage1

2. La mida: no és ni massa gran ni massa petita. Espais molt grans poden resultar freds, i els molts petits agobiants i poc pràctics.

img_20160916_201401

3. Els colors:  les parets (2 negres i una blanca) em van enamorar, i el vermell de la zona de lectura informal li dóna molta vida. Personalment, m’avorreix el blanc zen i l’estil ultraminimal de moltes zones juvenils, que semblen pensades exclusivament per estudiar i fer meditació.

4. Les rodes del mobiliari, per a poder-lo desplaçar i fer l’espai més polivalent.

img_20160916_201440

5. La zona de lectura informal, amb pufs, catifa i un gran mural amb un graffiti d’un autor local.

img_20160916_201456

6. Les parets disposen de discrets mecanismes per a penjar quadres, fotografies, dibuixos o escrits en exposició. El blanc i negre de les parets fa que destaquin les obres penjades (en el moment de la visita no hi havia exposició).

7. L’expositor amb rodes a l’entrada per a presentar novetats o destacats.

img_20160916_201410

8. La pantalla amb projector a l’entrada de l’espai, els altaveus de la sala i els focus de llum direccionals. Tecnologia necessària a qualsevol zona juvenil.

9. La gran quantitat de taules i cadires còmodes per a poder fer treballs de grup. img_20160916_201520

10. La fermesa, ganes i voluntat de la biblioteca de crear un Espai jove. No és qüestió de pressupost, és qüestió de prioritats! I els joves s’ho mereixen, igual que quan eren infants es mereixien la zona infantil.

I ara, perfeccionista com sóc, algunes cosetes que es poden incloure:

1. Zona literària: recomanacions literàries dels joves, frases o paraules, poesia, personatges, jocs literaris…Som una biblioteca i això és el més important: l’amor als llibres, les lletres, la literatura, les idees, el coneixement i el poder de la paraula. De fet, a la plana web sí que es dona molta importància a aquesta faceta més literària; l’espai físic podria acompanyar més en aquest sentit.

2. La il·luminació: incloure punts amb il·luminació més càlida en la zona de lectura informal ajuda a recrear les zones de lectura informal que tenim a casa nostra i a delimitar espais: més grogues, més tènues, més íntimes i casolanes.

3. Inclusió d’alguns  llibres i revistes de coneixements al fons juvenil: tecnologia, art i disseny, ciències, etc. S’entén que la música i els dvd’s no estiguin a la zona juvenil, ja que llavors l’accés per a la resta d’usuaris adults seria complicat; però es podria redirigir des de l’Espai jove destacant aquells fons en suports digitals que els puguin interessar (novetats en Música, per exemple). No em vaig fixar si hi havia còmic (quin lapsus!!). Una bona secció de còmic sempre és necessària, tot i que hi ha còmic per adults que no es pot posar en una zona juvenil per motius d’accés (igual que la música o els dvd’s).

4. Somiant amb l’espai perfecte (ja posats…), inclusió de més tecnologia i equipament: ordinadors de sobretaula i portàtils, impressores i escànners, taules de mescles, equipament per fer edició de vídeo, mashups o altres creacions digitals/audiovisuals, programari variat, zona de creació artística no digital (dibuix, pintura, fotografia, arts escèniques…), etc.

5. Espai per exposar creacions en 3d (escultura, enginyeria, disseny industrial, etc.), més enllà de les obres en 2d.

Afegiríeu algun punt més?

Només puc dir dues coses a la Biblioteca L’Ateneu d’Esparraguera: GRÀCIES i FELICITATS!!!