Entrevista: Jordi Bosch

Entrevistem a Jordi Bosch Canalias, director de la Biblioteca del Sud de Sabadell:

Què opines de la relació actual entre les biblioteques i el públic juvenil?

Penso que és força inexistent (amb alguna excepció). Però de què parlem quan parlem de públic juvenil? A la biblioteca on treballo estic veient que l’àrea infantil de la biblioteca comença a quedar-se desfasada pels nois i noies d’11-12 anys que ja demanen anar la zona d’adults. I jo crec que aquí trenquem molts dels horitzons d’expectatives d’aquests pre-joves. Sempre els diem que a la seva edat, per normativa, no poden anar a la sala d’adults (una prohibició!! ULL!!) i, per tant, creem unes il·lusions que, moltes vegades, acaben desfent-se ja que no troben ni l’espai, ni la col·lecció, ni l’ambient o el to desitjats. També és veritat que hauríem de canviar la concepció de la biblioteca en-sala per la biblioteca-itinerari o la biblioteca en-ruta amb espais més diàfan i sense tants obstacles.

Quines oportunitats veus en la relació biblioteca-joves?

Veig moltes oportunitats, sobretot, amb tot el tema de les xarxes socials que dominen i exploren però també a partir dels múltiples interessos que segueixen tenint: lectura, música, pel·lícules, cinema, teatre, dansa, etc. i tot això és Cultura, un terme que, moltes vegades, creuen que està allunyat d’ells i elles. De fet, crec que una oportunitat clara és la transversalitat amb altres serveis municipals que treballin amb aquest públic per trobar sinèrgies de col·laboració.

I quins reptes?

La biblioteca com a espai de creació, espai educatiu i espai cultural. Els i les joves han de poder crear a dins de la biblioteca, creacions físiques (atrezzo per la biblioteca) i virtuals (blocs, booktubers…). Espai educatiu d’acompanyament on aprendre no només amb la lectura sinó a desenvolupar-se com a ésser crític en el món (clubs de lectura juvenils, tertúlies sobre diferents temes candents). Per últim (i no menys important) l’espai cultural que aporta tot el coneixement de la lectura sense oblidar-nos dels llibres de coneixements (itineraris lectors i prescripció dels professionals).

Com creus que ha de ser l’espai físic de la biblioteca per a joves?

Jo crec que ha de ser multifuncional i que ha de tenir diferents “petits” espais. Per a fer tertúlia, per a treballar i estudiar en silenci, per a una lectura distesa i còmode, per a realitzar alguna activitat de creació, etc. Tant l’espai com el mobiliari són peces fonamentals d’una biblioteca per a joves. Sofàs, coixins, fins i tot un llit, poden ser perfectes per una sessió de lectura o per una tertúlia amb una professional sobre la sexualitat. Jo oblidaria el mobiliari de fusta i amb aquell color verdós dels centres escolars.

Quins serveis creus que ha d’oferir la biblioteca als joves?

Que ens ho diguin ells, no? 😀 Bé, ja ho he contestat amb anterioritat però crec que el de prescriptor literari és essencial. També seria interessant proposar un servei d’acompanyament a la resolució de conflictes, com un espai de medi(t)ació. Evidentment, l’accés a internet, al préstec i el lloguer d’ordinadors portàtils han de seguir sent importants.

Com creus que ha de ser la col·lecció per al públic juvenil?

La col·lecció ha de ser de qualitat i, per això, hem de ser curosos amb el que comprem. Hi ha novel·la juvenil que no la qualificaria com a bona però que, en canvi, agrada molt. I això no passa només amb el públic juvenil. Creieu que l’obra 50 shades of Grey és bona literatura? No. Però ha tingut molt èxit. És el que jo en dic (sense tenir res a veure amb el llibre del Daniel Cassany): la cuina de l’escriptura. Tinc els ingredients, els barrejo i em surt una novel·la. La nostra feina és acompanyar a aquests lectors i lectores a d’altres llibres de més qualitat però per a fer això és necessari llegir o (si més no) estar al dia de les referències dels professionals que treballen en l’àmbit i tenir aquestes obres a la nostra col·lecció per anar-los guiant. Probablement, més d’hora que tard ja els podrem recomanar l’obra mestra de Franz Kafka: La metamorfosi.

Com creus que es podria incloure als joves en la presa de decisions a la biblioteca?

De mil maneres. Hi ha biblioteques que van a comprar amb ells. Em sembla una decisió molt encertada! Donem-los poder i ens ho retornaran amb escreix. Ara bé, han de veure que, realment, tenen aquest poder i que està (en certa mesura) supervisat per nosaltres, els professionals. Qüestionaris, face-to-face, anar a buscar-los als centres escolars i explicar-los que els necessitem, creació d’espais i decorats. Podríem començar per aquí i ja seria molt! Una altra manera de fer-los partícips és que col·laborin amb la programació a la biblioteca.

Una bona novel·la juvenil és…

La que és capaç d’anar més enllà del llibre, despertar sentiments, reflexions i que tingui moltes lectures diferents. Ah! i que estigui ben escrita, si us plau.

Moltes gràcies, Jordi!

2 thoughts on “Entrevista: Jordi Bosch

1. Comparteixo l’opinió amb en Jordi Bosch, tenim bons lectors infantils però què passa amb els joves? Es perden pel camí? La meva resposta és no, segueixen sent lectors (alguns d’ells, grans crítics literaris) però van a la biblioteca i se senten com peixos fora de l’aigua. Necessiten espais que s’ajustin a les seves necessitats i aquestes van canviant al llarg dels anys i convé un rentat de cara a les seccions juvenils de les biblioteques.

Laura Vilar
    Conductora dels Lecto@ddicte’s (Club de Lectura Juvenil)
    Biblioteca Pública de Girona Carles Rahola