Web biblioteca juvenil: guia pràctica (1)

Et donem alguns consells per a dissenyar una bona plana o secció per a joves al web de la biblioteca. El primer que hem de tenir en compte: Com són els nostres usuaris?

1. Observem què els agrada. Per exemple, saber quins són els gèneres literaris més exitosos entre els nostres usuaris ens pot donar pistes que ens resultaran útils no només en l’arquitectura web, sinó també en el disseny: podem crear planes o seccions “especials” sobre els gèneres més llegits. L’ús d’etiquetes al web també ajudarà a detectar noves tendències i noves maneres d’anomenar-les.

2. Analitza els aspectes socials. Els joves tenen gustos i preferències que no presenten altres col·lectius; per exemple, els aspectes socials poden ser més importants que en adults o infants. La música, els esports, les relacions, la moda, les activitats en grup, els jocs i les sèries seran bons reclams per emprar al web.

3. Diferencia entre pre-adolescents, adolescents i joves adults. No és el mateix un adolescent de 14 anys que un jove de 23. Crear continguts per als diferents subperfils dels anomenats “joves” (és a dir, de 12/13 a 30) és adequat, ja que presenten gustos, preferències i capacitats cognitives diferents. Considera la opció de fer el mateix que moltes biblioteques nord-americanes: diferencia entre tweens (pre-adolescents), teens (adolescents) i young adults (joves adults). També és important el gènere i l’etapa educativa: per exemple, l’alumnat de Batxillerat té menys temps lliure que el de l’ESO.

4. Tingues en compte el seu domini de les noves tecnologies. Diversos estudis (per exemple, els de Nielsen Group) han demostrat que el suposat domini dels joves en noves tecnologies és un mite. Sovint, tenen dificultats en la navegació i en la cerca.

5. Pensa en els dispositius d’accés. Les cerques a mòbil ja superen les fetes a l’ordinador. Per tant, el lloc web haurà de ser adaptat a mòbils (responsive). Els joves sovint no tenen dispositius d’última generació per accedir al web (sistemes operatius antiquats, absència de ratolí, etc.). En el cas del tweens, pot ser que ni tan sols tinguin dispositiu propi. Aquest punt també afecta a l’ergonomia i l’accessibilitat: no posis botons petits o obliguis als usuaris a emprar funcions d’arrossegar elements. Quan no hi ha ratolí (per exemple accedint des d’un portàtil o un mòbil), pot ser un inconvenient.

En el següent article, parlarem d’altres aspectes relacionats amb els adolescents i joves que ens resultaran útils a l’hora de dissenyar el web ideal.